Oude nietjes vervangen in tijdschriften

techniek en materiaal

Moderator: karin

Oude nietjes vervangen in tijdschriften

Berichtdoor Joeri » 08 Jan 2010, 11:45

Ik werk in een bibliotheek met enkele duizenden oude, antiquarische tijdschriften.
De metalen nietjes zijn in zodanige staat dat ze volledig beroest zijn en dus ook hun bruine vlekken overzetten op het papier.

Graag zou ik deze nietjes vervangen door naaigaren (eventueel cahiersteek?). Heeft iemand nog ideeën om losse tijdschriften te ontnieten en terug bij elkaar te houden.
Inbinden is hier geen optie omdat we de tijdschriften liefst zoveel mogelijk willen aanbieden in losse vorm.

Wat is jullie mening, ideeën, suggesties.....?

Met vriendelijke groet,

Joeri de Jongh, bibliotheek Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed
Joeri

Re: Oude nietjes vervangen in tijdschriften

Berichtdoor karin » 10 Jan 2010, 15:47

Je zou kunnen kiezen voor een simpele cahier steek. Om de tijdschriften wat extra bescherming te bieden zou je ook voor een losse omslag kunnen kiezen.
Deze staat beschreven in het tijdschrift Handboekbinden no 1-2009. De tekeningen stuur ik je per persoonlijk bericht, die kan ik vanaf deze computer niet toevoegen.

De tekst:
De omslag van dit boekje kan ook heel goed gebruikt worden als conserveringsomslag. Gemaakt van zuurvrij papier (bijv. Het blauwe karton van Schut) is het heel geschikt als bescherming van een brochure of folder.

Nodig:
Aantal dubbelgevouwen vellen papier die een katern vormen of een bestaande 1 katern brochure.
Vel stevig (zuurvrij) papier . Hoogte katern plus 4 mm. Breedte 5 x katern + 2cm. extra
Draadje garen.

Ril de vouwen volgens tekening. Begin met panelen 1 en 2. Deze moeten ongeveer 3 mm. Breder worden dan je katern. Pas op! Panelen 1 en 2 zijn even breed. 3 en 4 worden ± 1mm. breder. De “rug” is om ruimte te maken voor de dikte van het katern en het eerste deel van de omslag (1&2). 5 wordt weer even breed als 1. Snij het teveel af.
Naai het katern met een verlengde cahier steek vast in de vouw tussen 1 en 2.
Vouw de omslag om het katern en lijm 5 vast op 1. Pas op met vocht en gebruik voor conserveringsdoeleinden een zuurvrije lijm!

Dit is de basis. Uitbreiding is mogelijk. Bijv. Door sluitlinten te gebruiken.
Een alternatief is in de vouw van 1 & 2 een dubbelgevouwen strook sterk papier of perkament vast te naaien met een verlengde cahier steek. Hiertussen kunnen vellen papier vast gezet worden met bijv. tressels of lint.
karin

Terug naar Boekherstel